Kultúra Ti írtátok

Ti írtátok: "Kirándulás a Budai hegyekben"

Fa dő‘lt a szolgálatos vonat elé

A Gyermekvasút egyik fő feladata (az utasok kiszolgálása mellett) a Budai hegyvidék megismertetése a kirándulókkal. Sok utas később túrázni tér vissza a hegyekbe. A hegységben egész évben kellemes kirándulásokat lehet tenni. Nektek is ajánlom, hogy szabad hétvégéiteken nézzetek szét a hegyekben, akár családdal, akár barátokkal, csoporttársakkal. Az alábbiakban következzen néhány útvonal, amit érdemes kipróbálni.

A Sorrento (Szorrentó) kellemes, sziklás, erdővel borított hegygerinc. Ide könnyű túrával lehet eljutni. A 21-es busszal a végállomásig (Csillebérc KFKI-ig) kell utazni, majd a sárga + jelzésen kell elindulni, nem sokkal a betonútról való letérés után pedig egy kereszteződésen egyenesen továbbhaladva rátérünk a sárga jelzésre. Ezután egy településrész mellett elhaladva egy hegyoldalba érünk. A hegyoldalban vezető út folyamatosan emelkedik, így érünk fel a festői szépségű Sorrentohoz. Innen a sziklák tetejéről nyílik kilátás Budaörs környékére. A sárga jelzésen továbbhaladva lejutunk a hegyről. Egy elágazásban a sárgáról a sárga+ útra térünk át, majd egyenesen rátérünk a budaörsi Szabadság útra. Még néhány száz métert kell Budapest felé tenni, majd egy buszmegállóban felszállhatunk a 40-es buszra, ami a Móricz Zsigmond körtérre visz.

Makkosmárián már sokan jártatok, de a környék hangulata megéri, hogy évente egyszer-kétszer fellátogassunk ide.  Virágvölgy állomásról a sárga+ jelzésen indulva érünk el a Csacsi-rétre, ahonnan az egyenes irányban továbbhaladó sárga jelzésen jutunk el Makkosmáriára. Innen a piros, majd a piros+ jelzésen haladva Budakeszire, a piros, piros és sárga, sárga, és végül sárga+ jelzésen haladva a Budakeszi útra érünk. Mindkét helyről a 22-es busszal jutunk vissza a városba.

Az Apáthy-szikla és a libanoni cédrus közel van egymáshoz, ezért érdemes egy kiránduláson mindkettőt útba ejteni. A 61-es villamos Nagyhíd megállójától a zöld jelzésen induljunk el. Meredek utakon haladunk az Apáthy-szikláig. Aki ide felkapaszkodik, annak lélegzetelállító kilátásban lesz része. Miután kigyönyörködtük magunkat, továbbindulunk a zöld jelzésen a 11-es busz végállomásáig, ahonnan a zöld félkör, majd a piros félkörjelzésen jutunk el a szép környezetben lévő libanoni cédrushoz. Vigyázat! Ne próbáljuk meg lerövidíteni az utat a sziklák és a cédrus között, mert egy vízmű-telepre kerülünk, ahonnan nehéz kijutni. A cédrustól a piros félkörön, majd a sárga jelzésen jutunk el Hűvösvölgybe, vagy visszamegyünk a 11-es busz végállomásához, és azzal térhetünk vissza a belvárosba.

Rövid hegyi túra: a hűvösvölgyi egykori Balázs vendéglőtől: a kék jelzésen indulunk a Hármashatárhegyi vitorlázó-repülőtér felé. A Homok-hegyi csomópont után folyatjuk utunkat a Glück Frigyesről elnevezett, kék jelzésű ösvényen. Érdemes megállni a sajnálatos módon megcsonkított Oroszlán sziklánál. Továbbhaladva a Kecske sziklák mellett az Árpád kilátóhoz jutunk. Rövid pihenő után továbbindulunk a kék jelzésen. Utunk végállomása Fenyőgyöngye, ahonnan 65-ös busszal jutunk a belvárosba.

Természetesen ezeken az utakon és úti célokon kívül még rengeteg van. A rendszeres kirándulásokhoz ajánlott beszerezni egy Budai-hegység atlaszt vagy térképet (ezeket például a Gyermekvasút Múzeumában is beszerezhetitek), de a vasút közelében jó szolgálatot tesz a segédlet térképe is.

Kellemes túrázást!

Filep Zoltán XIV.

Szente Dávid

Pajtás: 36. tanfolyam, X. csoport
iFi: 44-45. tanfolyam, XV. és VII. csoport, Tanfolyami csoportvezető: 58., 59. tanfolyam